Hoe gaat het met jou?

Over LS Academy

Vandaag schrijf ik deze blog omdat ik een hele belangrijke vraag heb aan jou.

Misschien wordt deze vraag meerdere keren per dag aan je gesteld. Daarom wil ik je uitnodigen om echt even te voelen nadat je de volgende vraag leest:

Hoe gaat het met jou?

We komen vaak genoeg mensen op straat tegen die aan ons vragen hoe het gaat. Misschien roep je dan: “Heel goed! Hoe gaat het met jou?” Waarop de ander roept: “Ja goed!” En je fietst of loopt weer door.

Dit is niet een perfecte ontmoeting om te spreken over wat er in jou speelt. Maar als een dierbare jou vraagt hoe het met je gaat, in hoeverre ben je dan in staat om antwoord te geven op die vraag?

In hoeverre weet jij hoe het echt met jou gaat?

Ik wil je uitnodigen om heel even momentje te pakken voor jezelf.

Adem drie keer rustig in.
Adem drie keer rustig uit.

Probeer stil te staan bij hoe het vandaag met jou gaat.

Stel de vraag oprecht

In mijn vorige blog sprak ik over disbalans. Daar waar mijn ondernemers avontuur is begonnen.

Ik denk dat ik die vraag niet vaak genoeg oprecht aan mezelf gesteld heb. Nadat ik overbelast raakte zat ik op een bankje in het bos. Ik belde mijn manager en vertelde huilend; snikkend, dat het niet meer ging.

Ik dacht toen, had dan iemand anders niet kunnen zien dat de workload veel te veel was? Er zijn toch wel mensen in mijn omgeving die hebben gezien dat ik veel te veel hooi op mijn vork nam?

Deze mensen zullen er vast geweest zijn en ze zullen het vast hebben gezegd. Maar de kans is groot dat ik het gewoon niet heb willen horen of dat ik niet eerlijk ben geweest naar mijzelf. 

Die andere mensen doen het toch ook allemaal, dacht ik. Ik heb het eerder gedaan dus nu moet het ook lukken. Ik zet mijn schouders eronder. Waarom zou het mij niet lukken?

Kijken naar een ander

Dat is wat ik tevens vaak hoor als ik mensen coach. Veel mensen kijken naar een ander. Naar iemand met een opgeruimd huis, een baan voor vier dagen, een goede relatie, fijne vriendschappen en iemand die er altijd verzorgd uitziet. 

Hoe kan het dat het haar wel lukt? Zij krijgt het allemaal wel voor elkaar. Maar jij, het lijkt alsof jij steken laat vallen en het je niet lukt.

Ik wil tegen je zeggen: Stop alsjeblieft met jezelf vergelijken. Kijk echt naar jezelf, want jij weet niet half wat die ander meemaakt of doorheen gaat.

Het gaat er niet om dat jij aan anderen laat zien dat jij het kan. Het gaat erom dat jij bij jezelf kunt nagaan: Hoe gaat het met mij en als ik echt naar mezelf luister, wat heb ik dan nodig?

Jij hebt bepaalde dromen, jij hebt bepaalde idealen, jij mag voor jezelf die koers uit te zetten waar jij naartoe wilt.

Dat is niet in de voetsporen van die ander. Dat hoeft niet precies zoals die ander.

Hou het bij jezelf. Kijk echt naar jezelf.

Wat wil ik?
Waar word ik door gedreven?
Waar word ik blij van?

Ga die puzzelstukjes leggen. Stukje voor stukje.

Waar krijg jij energie van?

Ik kan me goed voorstellen dat als jij jezelf voorbij loopt dat je eigenlijk niet goed weet hoe het met je gaat.

Misschien weet je niet wat je leuk vind of waar je energie van krijgt.

Denk dan eens terug aan de afgelopen week.
Waar kreeg jij een glimlach van op je gezicht?

Waardoor voelde jij letterlijk de energie door je lijf stromen? 

Wat maakte dat jij echt in een flow zat?

Als je vaker gaat doen waar je blij van wordt, zal dat ook een positieve weerslag hebben op jouw dag. Je zult in een betere energie komen en je zult je beter voelen. 

Daarvoor is wel in eerste instantie die belangrijke vraag noodzakelijk om die elke dag aan jezelf te stellen.

Hoe gaat het met mij?

Een vast moment

Kijk of je daar een vast moment voor kunt vinden.

Bijvoorbeeld ‘s ochtends.
Op het moment dat je wakker wordt. Diep ademhalen.

Even zitten en een kopje thee drinken. 
Nog even niets.
Nog even niet je telefoon aan.
Nog even niet in gesprek.
Geen nieuws.
Geen mail.
Geen werk.

Gewoon even niets.
Gewoon even alleen tijd voor jezelf.

Ik kan je aanraden om dit moment niet in de avond te plannen, want dan ga je nadenken over hoe het allemaal anders had gekund. Dan is de kans groot dat je van het piekeren niet in slaap komt.

Dus zorg ergens overdag dat er een moment is waarbij je jezelf vraagt: Hoe gaat het met mij?

Dichter bij jezelf komen

 

Ik ben ervan overtuigd dat jij door het stellen van deze vraag weer dichter bij jezelf zult komen. Je zult meer gaan handelen vanuit jouw persoonlijke behoefte. Je kunt dan voorkomen dat je te hard gaat hollen.

Je voorkomt dan dat je niet meer toekomt aan wat voor jou belangrijk is.

Wat ik merkte is dat ik die vraag vaker uit mijzelf ging stellen. Daardoor kon ik beter aan een ander vertellen hoe het met mij ging.

Het mooie is dat jij op deze manier ook een inspiratie voor een ander kan zijn. Om eerlijk te delen hoe het met je gaat. Hierdoor geef je de ander een uitnodiging om ook eerlijk te delen hoe het met hem of haar gaat.

Als het je lukt deze vraag eerst aan jezelf te stellen, stel deze vraag dan ook eens aan een ander. Je zult zien dat je warmte zult ontvangen doordat je aandachtig in het nu bent. Oprecht tijd maakt voor de ander. Maar het kan ook confronterend zijn. Je zult misschien dingen horen wat veel bij jezelf teweeg kan brengen.

Experimenteer. Draag bij aan dat je lekkerder in je vel gaat voelen. Ga het gesprek aan. Vertel wat je bezig houdt.

Wandel in de natuur

Als je vraagt aan jezelf hoe het gaat en je merkt dat je gestresst bent, maak dan een wandeling in de natuur. Het liefst een wandeling van zo’n 30 minuten. Een inspirerende omgeving, daar waar jij meer rust ervaart. Misschien het strand, het bos of in een park.

Je kunt hier de stress los laten, maar ook dingen voor jezelf op een rijtje zetten en opmerken wat er allemaal in jouw hoofd omgaat.

Hoe gaat het met jou?
Wat gaat er in jou om? Ik wil je uitnodigen om deze vraag vaker aan jezelf en aan je naasten te stellen. Hierdoor ga je meer verbinden, mag je een voorbeeld zijn en een luisterend oor. Maar in eerste instantie is dit voor jezelf. Je creëert een thermometer momentje om te voorkomen dat je te vaak, te lang doorgaat of met dingen bezig bent die jou niet genoeg energie geven.

Je lichaam geeft signalen

Zijn er wellicht signalen die je lijf afgeeft?

Dokter Juriaan zegt heel mooi in zijn boek: “Zou het dan zo kunnen zijn dat daar waar je met je hoofd geen nee meer kunt zeggen, je lichaam het voor je gaat doen?”

Je lichaam is een heel mooi middel om mee te communiceren. Als je ja zegt tegen een ander en daarmee eigenlijk nee tegen jezelf en je lijf dan ga je daarmee, als dit zich te vaak herhaalt, over je grenzen heen.

Daarom is het belangrijk om te luisteren naar je lichaam en jezelf vragen te stellen. Ik heb een aantal extra vragen voor je om te kijken hoe het met je gaat:

Wat zijn de signalen die je van jezelf herkent?
Wat gebeurt er op het moment dat je stress ervaart?
Wat gebeurt er dan in je lijf?

Wat gebeurt er in je gedachten? 

Kun je dat voor zijn? 

Weet je wanneer het stoplicht op oranje staat?
Wanneer het echt tijd is om te stoppen om te voorkomen dat je door rood licht rijdt?

Over je grenzen gaan

In mijn vorige blog deelde ik dat ik met een longontsteking in het ziekenhuis terecht kwam. Achteraf kan ik zeggen. Ja, ik ging te ver. Ik ging over grenzen heen. Maar ik was alleen maar met dingen bezig waar ik blij van werd en waar ik energie van kreeg. Maar zelfs als je met dingen bezig bent waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt, dan nog kan het zo zijn dat het gewoon te veel is. Te veel is nooit goed. 

Mijn tien tot twee mentaliteit is er niet voor niets.
Want als ik heel eerlijk ben, mijn kracht en mijn enthousiasme voor heel veel in het leven is ook mijn grootste valkuil.

Waarom? Omdat ik vaak dingen bedenk waar ik vervolgens op terug moet komen. Omdat het over de top is. Omdat ik te veel op mijn hals haal. Ik kijk daar steeds bewuster naar en trap voor mezelf op de rem.

Je eigen ritme vinden

Ik heb van alles uitgeprobeerd en merkte als ik werk aan het inplannen was, dat ik te weinig tijd had voor een taak en daardoor de volgende taak in de knel kwam. Of dat ik een paar minuten te laat op het schoolplein stond omdat ik in mijn enthousiasme te lang doorging.

Een belangrijke reden voor mij om te starten om tien uur is dat ik de tijd wilde hebben om mijn kinderen in alle rust naar school te brengen. Thuis de boel weer aan kant te kunnen maken. Voorbereidingen te kunnen treffen op een eventuele eerste afspraak om 10.00 u en er in alle rust naar toe te kunnen rijden.

Dat wil niet zeggen dat ik niet werk in de ochtend. Ik heb zelfs mijn online Academy geschreven in de ochtend. Dit was vaak tussen zes en zeven. Mijn vormgeefster kon dan rond kwart over zeven input verwachten en maakte dan de volgende maand van mijn Academy af.

Ik ben in de ochtend lekker productief. Meteen na het ontwaken neem ik een kopje koffie, dan schrijf ik 3 pagina’s zonder terug te lezen om mijn gedachten te ordenen en vervolgens ga ik aan de slag.

Dit is een bewuste keuze die ik maak. Als je bijvoorbeeld met mij wilt afspreken voor een coaching sessie dan plan ik onze afspraak tussen tien en half 12.

Ik heb dit eindeloos in de praktijk uitgeprobeerd. En stelde mijzelf vragen zoals:

Hoe gaat het eigenlijk en wat heb ik nodig? Hoe mag het lichter? Hoe mag het makkelijker? Is het nodig om het op deze manier te doen? Wat is het doel wat ik voor ogen hebt? Kan het ook op een andere manier?

Niet in je kracht staan door disbalans

Ik zie heel vaak in bij mijn coachees dat er zoveel potentie in mensen zit maar dat dit er niet uitkomt door disbalans. Dan denk ik, als jij toch eens in je kracht zou staan, dan zou je echt bergen kunnen verzetten, dan zou je zo’n inspiratiebron kunnen zijn voor anderen.

We mogen allemaal uniek zijn. Het gaat er juist om dat je dicht bij jezelf blijft. Dat je niet bezig bent met die ander, maar dat je je eigen doelen formuleert en dat jij jouw eigen koers bepaalt. Jouw geluk nastreven en dat delen met anderen.

Een andere keer ga ik het hebben over jezelf op één zetten. Vaak vragen mensen, is dat niet egoïstisch? Alleen wat velen dan vergeten is dat je juist energie krijgt door jezelf op één te zetten. En dat je hierdoor er beter kunt zijn voor de ander, met meer aandacht en meer energie.

Vanmorgen om 6.00 u heb ik bijvoorbeeld even een kaarsje aangedaan, een boekje erbij gepakt en drie pagina’s volgeschreven. Ik heb mijn gedachten geordend zonder terug te lezen. En daardoor kon ik mijn kindjes toen ze uit bed kwamen de aandacht geven die ze nodig hebben. 

Juist door aandacht te hebben voor jezelf kun je er echt voor een ander zijn.

Jij doet er toe en je kunt van waarde zijn voor een ander. Dan is het juist belangrijk om te beginnen bij jezelf. 

Hoe gaat het echt met je? Wil je hier mee aan de slag? Een thermometer momentje creëren aan het begin van de dag? Download dan mijn ebook met 10 tips voor een ochtend routine die werkt voor jou.

Energieke groet,

Elles

Nieuwsgierig? Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!